Dlaczego jedzenie ma znaczenie?


Zanim zaczniesz się skomplementować powinieneś obejrzeć ten film. Każda firma na świecie dostarcza nam jakieś produkty lub usługi. Mówi się o produktach pierwszej potrzeby , drugiej , a nawet trzeciej czyli tzw. zbytki. Produkty bez których nie możemy żyć to te pierwszej potrzeby, do niej należy jedzenie. Problem w tym, że obecnie jedzenie możemy podzielić na te zdrowe i niezdrowe, co gorsza mało osób jest świadoma czego tak naprawdę potrzebuje jedząc, czyli nie rozumie jaka jest różnica pomiędzy jedzeniem a odżywianiem.



Co mają zdrowego w sobie żołędzie?

Nieprzypadkowo uchodzi za symbol siły i długowieczności. Medycyna ludowa od wieków ceni właściwości żołędzi, czyli owoców dębu, a także jego kory. Te naturalne produkty warto stosować także dzisiaj, ponieważ pomagają uporać się z wieloma dolegliwościami, które gnębią współczesnego człowieka.

Co siedzi w żołędziu

Dobroczynne właściwości mają owoce dębu, czyli popularne żołędzie, które dziś są uznawane przede wszystkim za znakomitą karmę dla zwierząt hodowlanych (zwłaszcza świń), ale przed wiekami stanowiły jeden ze składników pożywienia naszych przodków, odpowiednik dzisiejszych ziemniaków. Jeszcze na przełomie XIX i XX wieku były także popularnym zamiennikiem kawy.

Żołędzie to przede wszystkim skarbnica lekkostrawnej skrobi, która sprawia, że są one produktem wyjątkowo odżywczym. Wielokrotnie zwiększają objętość w przewodzie pokarmowym, szybko powodując „efekt przesytu”. Błyskawicznie przestajemy być głodni i tracimy ochotę na podjadanie.
Owoce dębu dostarczają również dużej dawki witamin z grupy B, zwłaszcza B6 (uczestniczy w syntezie białek i jest niezbędna do produkcji krwinek czerwonych) i B9, czyli kwasu foliowego, który dba o prawidłowy przebieg procesów metabolicznych, usprawnia funkcjonowanie układu pokarmowego i uczestniczy w produkcji hormonów szczęścia – serotoniny i noradrenaliny.

Żołędzie dębowe, a w szczególności wytwarzana z nich mąka, wykorzystywane były w kilku regionach Europy. Często spożywano je także po wypieczeniu w ognisku. Teraz dużym powodzeniem cieszą się w Portugalii, gdzie coraz częściej stosowane są do przyrządzania zup, kaw z prażonych owoców dębu, placków z dodatkiem miodu, a także słodkich deserów na bazie cukru i jajek. Współcześnie w Hiszpanii i Portugalii jednym z najpopularniejszych produktów na bazie mąki żołędziowej są biszkopty. Oryginalne ciasteczka sprzedają głównie sklepy z żywnością organiczną oraz niektóre restauracje.

Walory żołędziówki

W żołędziach znajduje się również dużo garbników, działających ściągająco na błony śluzowe przewodu pokarmowego i zapobiegających biegunkom. Jednak obecność tych związków sprawia, że są gorzkie. Po spożyciu ich na surowo możemy nabawić się zaparć lub bólu głowy.
Dlatego lepszym rozwiązaniem jest spożywanie wywaru z owoców dębu, zwanego kawą żołędziówką. Możemy ją kupić w sklepie ze zdrową żywnością albo przygotować samemu. Na 2 litry wody potrzebujemy kilogram zdrowych i jędrnych żołędzi. Należy zalać je zimną wodą i odstawić na dobę. Na drugi dzień odcedzić, zalać ponownie (2 litrami wody), zagotować. Następnie żołędzie ostudzić, odcedzić i osuszyć na ciepłej blaszce. Obrać z łupin i prażyć w piekarniku lub na rozgrzanej patelni. Osuszone żołędzie trzeba zmielić.
Łyżeczkę uzyskanego proszku wsypujemy do kubka, zalewamy wrzącą wodą i parzymy pod przykryciem przez 5-10 minut. Taki napar od wieków uchodzi za remedium na biegunki, a także środek wzmacniający organizm. Reguluje procesy trawienne oraz ułatwia przyswajania składników pokarmowych. Żołędziowa kawa jest skuteczna w leczeniu zapalenia węzłów chłonnych.

Kąpiel z korą

W medycynie naturalnej od wieków jest również ceniona kora pozyskiwana z dość młodych dębów w wieku 5-10 lat. Surowiec suszy się później w temperaturze około 35 stopni. Dębowa kora wykazuje działanie ściągające, wysuszające i przeciwzapalne. W przeszłości stosowano ją (w postaci naparu do nasiadówki) przede wszystkim jako lekarstwo na dokuczliwe hemoroidy – do dziś bardzo powszechne schorzenie, do rozwoju którego przyczynia się głównie siedzący tryb życia współczesnego Polaka.

Kąpiel z dodatkiem kory dębowej pomaga uporać się ze zmęczeniem, a także łuszczycą i świerzbem – wywoływaną przez pasożyty bardzo zakaźną chorobą skóry, objawiającą się wyjątkowo uciążliwym swędzeniem. Taka kuracja ma również kojące działanie w przypadku pojawienia się na nogach lub twarzy rozszerzonych naczynek, tzw. „pajączków”.

Źródło - Kliknij w SKIP AD

Awokado do walki z cholesterolem

Smaczny miąższ dojrzałego owocu awo­kado jest bogatym źródłem witaminy E, dobrym źródłem potasu oraz dość do­brym źródłem witamin B2, B6, C i ma­gnezu. Witaminy C i E są przeciwutleniaczami i dlatego mogą zapobiegać zmianom nowotworowym wywoływa­nym przez wolne rodniki. Potas pomaga kontrolować ciśnienie krwi, zapew­nia regularny rytm pracy serca i korzystnie wpływa na układ nerwowy. Aby ten układ funk­cjonował prawidłowo, niezbęd­na jest witamina B6. Niski jej poziom w organizmie może wy­wołać ranne wymioty i nudności w pierwszych tygodniach ciąży. Awokado podobnie jak oliwa z oliwek zawiera dużo jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które obniżają poziom cholesterolu we krwi. Owoce awokado jadane są na surowo, w posta­ci przecieru i sałatek oraz używane do robienia kanapek. Smakiem przypomi­nają nieco orzechy włoskie. Mają duże znaczenie w diecie diabetyków, gdyż prawie nie zawierają cukru. Zalecane są cierpiącym na niedokrwistość oraz oso­bom o zmniejszonej kwasowości soku żołądkowego, a także przy nadciśnieniu i stwardnieniu tętnic.

Osoby dbające o linię powinny jed­nak ograniczyć spożycie awokado, gdyż średniej wielkości owoc dostarcza około 400 kcal energii.

Czy wiesz, że...


Spośród wszystkich owoców, awokado zawiera najwięcej biał­ka, ale u niektórych odmian, na przykład kalifornijskich, ponad 80 procent wartości energetycz­nej pochodzi z tłuszczu.
• Awokado mogą być okrągłe lub mieć kształt gruszki. Niektó­re nie są większe od kurzego jaja, inne z kolei ważą kilka kilogra­mów. Mają też różne kolory: ciemnozielony, szkarłatny, żółty, a nawet prawie czarny.
• W przeciwieństwie do innych, owoce te dojrzewają dopiero po zerwaniu z drzewa. Tak więc ku­pione niedojrzałe awokado nale­ży kilka dni przechowywać w temperaturze pokojowej.

Wystarczy jedno awokado dziennie, by uchronić się przed wysokim poziomem tzw. złego cholesterolu.

Zaledwie jedno awokado dziennie może pomóc zmniejszyć poziom cholesterolu u osób z nadwagą. Owoc jest w tym zakresie bardzo skuteczny, o ile stosuje dobrą dietę, która nie obfituje w produkty o wysokiej zawartości tłuszczu.
Jak wskazują eksperci, warto sprawić, by bogaty w jednonienasycone tłuszcze owoc zastępował produkty z tłuszczami nasyconymi, których pełna jest typowa dieta ludzi w Europie i Ameryce.
Uczeni opracowali dwie różne diety. Jedna cechowała się umiarkowaną ilością tłuszczu (stanowił 34 proc. wszystkich kalorii, w tym 17 proc. jednonienasyconych kwasów tłuszczowych) druga była o niskiej zawartości tłuszczu (24 proc. wszystkich kalorii, w tym 11 proc. nienasyconych kwasów tłuszczowych). Wszyscy uczestnicy najpierw przez dwa tygodnie stosowali jadłospis typowy dla przeciętnego Amerykanina (34 proc. kalorii pochodzących z tłuszczu, 51 proc. z węglowodanów i 16 proc. z białka). Następnie przez pięć tygodni niektórzy przestrzegali diety o niskiej zawartości tłuszczu, inni diety o umiarkowanej zawartości tłuszczu, a jeszcze inni stosowali tę ostatnią przy jednoczesnym serwowaniu sobie jednego awokado dziennie.
Pod koniec badania okazało się, że poziom złego cholesterolu zmniejszył we wszystkich grupach (choć najintensywniej w tej, która stosowała dietę o niskiej zawartości tłuszczu). Co ciekawe, jednak, u osób, które jadły awokado, poprawił się także ogólny poziom cholesterolu, zmniejszyła ilość trójglicerydów i zwiększyła - tzw. dobrego cholesterolu.
O badaniach można przeczytać na łamach Journal of American Heart Association.

Źródło - kliknij SKIP AD aby pominąć reklamę

Papryka doskonałe żródło przeciwutleniaczy

Sezon na paprykę trwa. Czy jest zdrowa?

ZALETY


· Bardzo dobre źródło witaminy C

· Dość dobre źródło beta-karotenu

· Dobre źródło bioflawonoidów





Papryka pochodzi z tropikalnych re­gionów Ameryki i zachodnich Indii. Zazwyczaj dzieli się ją na ostrą i słod­ką. Słodka ma łagodny smak i można ją spożywać na surowo lub na gorąco.

Ostrej papryki używa się głównie jako przyprawy kulinarnej.

Słodka papryka jest doskonałym źró­dłem witaminy C potrzebnej do utrzy­mania zdrowej skóry, więzadeł i kości. W porcji zielonej papryki jest jej 2 razy więcej niż w takiej samej wagowo por­cji pomarańczy. Czerwona papryka na­tomiast nie tylko zawiera 3 razy więcej witaminy C niż pomarańcze, ale jest jeszcze doskonałym źródłem beta-karo­tenu, przeciwutleniacza przekształcane­go przez organizm na witaminę A.

Papryka zawiera także bioflawonoidy. Przypuszczalnie zarówno betaka­roten, jak i bioflawonoidy neutralizują wolne rodniki i w ten sposób chronią organizm przed rakiem.
Jak się odżywiać, by być zdrowszym i piękniejszym?

Papryka, dojrzewając, zmienia kolor z zielonego na czerwony lub żółty i staje się słodsza. Większość spożywa­nych przez nas papryk to papryki zie­lone. Są one w pełni rozwinięte, ale nie całkiem dojrzałe. Skórka zielonej pa­pryki jest woskowata i może być cięż­ko strawna, ale dzięki temu paprykę można dłużej przechowywać.

Papryka jest doskonałym dodat­kiem do sałatek i innych potraw. Moż­na ją upiec na ruszcie i obrać ze skórki, jednak traci wówczas część składników odżywczych. Po upieczeniu, obraniu ze skórki i przetarciu, można jej użyć do przygotowania beztłuszczowego sosu do mięs, makaronu lub ryb.


Kraina zdrowia. Surówki pełne witamin.

Zdrowa pyszna Dynia

 Szeroko stosowana w Europie Południowej, Stanach Zjednoczonych, Australii, Afryce i Ameryce Środkowej dynia jest mniej doceniana w Polsce. Tendencja ta się na szczęście zmienia. Coraz więcej jest robionych potraw z dyni jesienią kiedy jest jej zbiór. Organizowane są nawet festyny dyniowe, gdzie przygotowywane są wielorakie potrawy takie jak zupy, powidła, placki itd. Dynia olbrzymia, podobnie jak inne dynie z tej rodziny, jest dobrym źródłem beta-karotenu, który jest przetwarzany przez organizm na witaminę A. Dynia olbrzymia oraz różne jej odmiany, takie jak żołądź czy drzewipest orzechodajny, mogą odgrywać szczególnie ważną rolę w diecie wegetarian, których organizm nie otrzymuje witaminy A z produktów zwierzęcych. 

Pokaż dziecku, że potrafi zrobić coś pożytecznego.
 
Betakaroten jest także przeciwutleniaczem pomagającym chronić przed szkodami wyrządzanymi przez wolne rodniki, prowadzącymi do niektórych rodzajów raka. Dynia zawiera również dość dużo innej witaminy o cechach przeciwutleniacza — witaminy E. Dynia jest łatwo strawna i rzadko wywołuje uczulenie, dlatego jest doskonałym produktem dla niemowląt nie karmionych piersią. Pestek dyni nie powinno się wyrzucać, gdyż zawierają bardzo dużo żelaza i fosforu, a także są bogate w potas, magnez i cynk.
W medycynie ludowej pestki dyni są przepisywane jako lekarstwo przeciw robakom, na ogół środkiem przeczyszczającym, takim jak olej rycynowy. Można je także spożywać przy kłopotach z prostatą i w schorzeniach przewodu moczowego. 



  • Dobre źródło beta-karotenu 
  • Dość dobre źródło luitaminy E

Pomidory - Czerwone i nie tylko to zdrowie

Niskokaloryczne pomidory (22 kcal w 100-gramowej porcji) są dobrym źródłem zarówno potasu, jak i betakarotenu oraz dość dobrym źródłem witaminy C i E. Dzięki swym walorom, są znakomitym składnikiem każdej diety odchudzającej. Istnieje wiele odmian pomidorów, różnią się kształtem i barwą. Żółte odmiany są zazwyczaj słodsze i mają wyższą zawartość cukru niż czerwone. Pomidory są nie tylko smaczne, lecz i zdrowe. Ostatnie badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii wykazują na przykład, że czerwony barwnik pomidora — likopen - może chronić przed niektórymi postaciami raka, (Czytaj tutaj !) przeciwdziałając szkodom wyrządzanym w organizmie przez wolne rodniki. Niestety, wiele osób jest uczulonych na pomidory. Oznakami alergii jest powtarzające się po spożyciu owrzodzenie jamy ustnej i egzema. Solanina występująca w zielonych pomidorach może natomiast wywoływać migrenę.

8 szybkich i prostych sposobów na schudnięcie.

 

Jabłko miłości

Pomidor, który botanicznie jest owocem, a nie warzywem, nazywany jest jabłkiem miłości. Nie ma to nic wspólnego ani z jego intensywną barwą, ani z kształtem przypominającym serce. Nazwa pomidorów pochodzi z Włoch, gdzie nazywane były pomi dei mori — jabłka wrzosowisk. Kiedy wypowiada się te słowa głośno, brzmią one niczym francuskie pomme d`amour — jabłko miłości.

ZALETY

 • Są niskokaloryczne
 • Dobre źródło karotenów i potasu
 • Dość dobre źródło witaminy C i E

WADY

 • Często bywają powodem alergii objawiającej się wysypką
 • Zielone mogą wywoływać migrenę


Jak zaoszczędzić 1000 zł rocznie na... środkach czystości

Takich zastosowań zielonej herbaty niewiele osób zna

Wiele ostatnio się mówi o zielonej herbacie. Głownie w kontekście odchudzania, zawiera także bardzo duzo antyoksydantów, jednak ma ona jeszcze wiele innych właściwości.
Jakie to właściwości ?
    • Preparat na podrażnienia
    • Ochrona zdrowia zębów
    • Wspomaganie odchudzania
    • Sposób na przykry zapach w lodówce
    • Odżywka i lek do włosów
    • Środek na zapuchnięte oczy
    • Lek na oparzenia i ukąszenia
    • Preparat na wzrost roślin i ich choroby
    O tym wszystkim przeczytasz w poniższym artykule.

    Cały artykuł

    Jogurty zdrowie na śniadanie

    ZALETY

    · Dość dobre źródło wapnia i fosforu
    · Zawiera witaminy B2, oraz B12
    · Może pomagać w odtworzeniu w jelicie przyjaznych dla organizmu bakterii zniszczonych przez antybiotyki
    · Wspomaga działanie systemu immunologicznego
    · Pomaga w trawieniu, może też chronić przed nieświeżym oddechem, zaparciem i biegunką



    Kiedyś jogurt traktowano wyłącznie ja­ko produkt leczniczy, obecnie jest on po­pularnym składnikiem mrożonych dese­rów, a wiele osób stosuje go zamiast mniej zdrowej śmietany. Napój ten jest dość dobrym źródłem wapnia i fosforu; składniki te zapewniają mocne kości i zęby. Produkt zawiera po­nadto witaminę B2, potrzebną do przetworzenia chemicznej energii po­żywienia w energię niezbędną orga­nizmowi, oraz witaminę B12, gwarantującą prawidłowe funkcjonowanie systemu nerwowego. Wartość kaloryczna jogurtu jest zróżnicowana - od 160 kcal w 150-gramowej porcji pełnotłustego jogurtu greckiego (zazwyczaj sporządzane­go z mleka owczego) do 61 kcal w takiej samej porcji jogurtu niskotłuszczowego. Zdarza się, że osoby, które nie mogą pić mleka z powodu uczulenia na laktozę, a potrzebują wapnia, mogą mleko zastąpić jogurtem.

    Jogurt jest na ogól wytwarzany z pasteryzowanego, homogenizowanego mleka, do którego dodawane są ży­we kultury bakterii rozmnażających się w procesie inkubacji w odpowiedniej temperaturze. Ponieważ bakterie wpro­wadzane są do mleka po procesie jego pasteryzacji, pozostają w jogurcie jako żywe mikroorganizmy.

    JAK POMAGA JOGURT


    Jogurt z żywymi kulturami bakterii hamuje w jelicie rozmnażanie się szko­dliwych bakterii i grzybów (w tym Candida albicans) - częstej przyczyny infekcji jelitowych. Produkt może ła­godzić dolegliwości żołądkowo-jelitowe, biegunkę oraz zaparcia.

    Poza tym spożywanie jogurtu zapo­biega także nieświeżemu oddechowi związanemu z pewnymi zaburzeniami w trawieniu.

    Niektórzy lekarze uważają, że spo­żywanie jogurtu z żywymi kulturami bakterii po serii antybiotyków może odnowić potrzebne organizmowi bak­terie jelitowe, które zostały zniszczone podczas kuracji antybiotykami. Jo­gurt pomaga także ludziom cierpią­cym na biegunkę z powodu radiotera­pii, zatrucia pokarmowego lub zespo­łu drażliwego jelita. Natomiast oso­bom cierpiącym na pleśniawki jogurt polecany jest jako lek do stosowania zewnętrznego.

    Jogurt poprawia stan skóry i zmie­nia równowagę bakterii w jelicie gru­bym w stopniu, który może chronić przed zachorowaniami na raka jelita grubego w części okrężnicy.

    Reklamując nowe rodzaje jogurtu, które pojawiły się ostatnio na rynku. podkreśla się ich liczne, wyjątkowo korzystne dla zdrowia cechy. Jogurty „bio", które przyjęło się już określać mianem biojogurtów, zawierają kultu­ry bakterii szczególnie korzystne — jak dowodzą przeprowadzone badania — oddziałujące na przebieg trawienia. Jogurty o wysokiej zawartości błonni­ka (z dodatkiem błonnika rozpusz­czalnego) promuje się ze względu na ich właściwości obniżające poziom cholesterolu.

    Jak samemu zrobić jogurt 

    Przegotować litr mleka odtłuszczonego lub pełnego. Kiedy mleko wystygnie do temperatury 4l°C (co można sprawdzić za pomocą termometru kuchennego), należy dodać je - w ilości 2 łyżeczek - do jogurtowej szczepionki bakteryjnej, którą można kupić w sklepach ze zdrową żywnością) lub niewielkiej ilości naturalnego jogurtu z żywymi kulturami bakterii.
    Następnie wymieszać dokładnie z pozostałym mlekiem. Przechowywać w dużym nakrytym naczyniu w ciepłym miejscu przez 12 godzin, do wytworzenia się skrzepu. Potem naczynie z jogurtem wstawić do lodówki. Do przygotowania kolejnej porcji jogurtu można wziąć 2 łyżeczki z poprzedniej „produkcji". Nie można jednak brać więcej, ponieważ nie utworzy się skrzep. 

    Zapisz się na Newsletter o zdrowym odżywianiu


    Imię:
    Email:

    Śliwki - dobre źródło potasu


    Śliwki to nie tylko dobre źródło potasu, ale także błonnika i żelaza. Poza tym zawierają znaczne ilości witamin B6 i E, oraz łagodzą zaparcia.

    Istnieje około 2000 gatunków śliwek, więcej niż innych owoców pestkowych. Śliwki zawierają witaminę E, przeciwutleniacz, który pomaga chronić komórki przed zniszczeniami spowodowanymi przez wolne rodniki, oraz może opóźniać niektóre efekty starzenia, takie np. jak powstawianie zmarszczek.

    Tanie, zdrowe obiady, czyli smaczne oszczędzanie.


    W Azji bardzo często oferowane są śliwki kiszone (w solance), stosowane od dawna jako tradycyjny środek leczniczy. Stosuje się go tam do dziś  w leczeniu zaburzeń układu pokarmowego (bóle żołądka, nudności i zaparcia)

    Wszystkie gatunki śliwek można suszyć. Wysuszone są skoncentrowanym źródłem cukru, przez co stanowią dobre źródło energii. W tej postaci są też dość dobrym źródłem błonnika i pomagają w łagodzeniu zaparć. Najlepiej wtedy namoczyć na całą noc filiżankę owoców i następnego dnia zjeść po połowie rano i wieczorem.

    Maliny - Owoc na przeziębienia i nie tylko

    ZALETY

    • Bogate źródło witaminy C
    • Herbatę z liści malin można stosować do leczenia łagodnych trudności w trawieniu.
    • Pita w późnym stadium ciąży, może pomóc w złagodzeniu bólu porodowego

    Maliny to nie tylko bogate źródło wi­taminy C, ale także smaczne i pożyw­ne owoce. Witamina C potrzebna jest do utrzymania zdrowej skóry, kości i zębów, pomaga we wchłanianiu żela­za, wspomaga organizm w walce z in­fekcjami. Ponieważ witamina C jest przeciwutleniaczem, zmniejsza niebezpieczeństwo rozwoju niektórych ro­dzajów raka. Maliny zawierają także witaminę E, kwas foliowy oraz błon­nik, jednak w syropie mają znacznie mniejsze właściwości odżywcze.

    Zwolennicy medycyny niekonwen­cjonalnej uważają, że sok z malin oczyszcza z toksyn system trawienny, ła­godzi choroby wieku dziecięcego oraz zapalenie pęcherza moczowego, a także może być stosowany jako skuteczny śro­dek przeciwgorączkowy. Maliny pomagają również w leczeniu biegunki, nie­strawności i reumatyzmu. Ocet z malin stosowany jest do płukania gardła, bywa także jednym ze składników do mikstur przeciwkaszlowych. Otrzymuje się go, zalewając 500 g malin litrem octu win­nego i odstawiając je na 2 tygodnie.

    Herbata z liści malin

    Herbatę z liści malin stosuje się od wieków jako środek ogólnie wzmac­niający żeński układ rozrodczy. Uwa­ża się ją za środek umacniający i łago­dzący bóle mięśnia macicy, wspoma­gający skurcze podczas porodu. Picie herbaty z malin regularnie przez ostatnie trzy miesiące ciąży może zmniejszyć ewentualność wystąpienia silnych krwotoków przy porodzie, skrócić bóle porodowe, a nawet uła­twić poród. Nie należy jednak pić du­żych ilości tej herbaty we wczesnych stadiach ciąży, gdyż u niektórych ko­biet może wywoływać skurcze prowa­dzące do poronienia.

    Herbata z liści malin łagodzi bóle menstruacyjne, jeśli pije się ją na kil­ka dni przed wystąpieniem miesiącz­ki. Można ją także stosować do lecze­nia lekkich zaburzeń w trawieniu, w tym niestrawności, biegunki i za­parć; jest również świetna dla nie­mowląt i dzieci. Ponieważ herbata z liści malin ma łagodne działanie ściągające, nadaje się do płukania ja­my ustnej.

    Marzysz o bujnych,zdrowych i puszystych włosach ? Sprawdż co radzi medycyna naturalna !!


    Zapisz się na Newsletter Jedz Na Zdrowie


    Imię:
    Email: